21. elokuuta 2007

For my english readers

I just wanted to announce that I´ve published a lovely shawl pattern in english. You can now find Metsakukkia-Shawl in pdf or from my pattern blog.
If you find something odd that need fixing, please let me know.

17. elokuuta 2007

I did it my way

Sain koko kesän oltuani töissä värikeskuksessa varsin odotettavissa olleen idean, notta minäpä kokeilisin itsekin värjätä jotain vanhaan tyyliin. Siispä väripadat porisemaan, kokeilin verihelttaseitikkejä, samettijalkaa ja pihakäenkaalia.
Seitikkejä olisi ehkä pitänyt olla enemmän koska punaisen sijasta sain aikaan haaleita kellanpunaisia sävyjä.
Samettijalka tuotti kyllä vihreää mutta sepäs ei suostunut pysymään langassa kiinni.

Pihakäenkaalista kyllä irtosi väriä keitinveteen mutta sitä ei kiinnostanut kiinnittyä lankaan kunnolla.
Syvää itsetyytyväisyyttä uhkuen heitin pataan kaksi pussillista koolaidia, ähäskutti langat, kyllä teihin jollain ilveellä väriä saadaan. Tuloksena oli mukava kanervanpunainen, vaihteleva sävy josta voisin neuloa äidilleni sukat.


Verihelttaseitikkilangat saivat myös päälleen koolaideja ja nyt minulla on kauniin pehmeänsävyistä oranssi-lilaa lankaa sekä pirteää puna-kellanvihreää lankaa. Kuvassa myös muita viimeaikoina hankkimiani lankoja (muiden värjäämiä) sekä kool-aidattuja tuotoksia.

Jotenkin tuo kasvivärjäys ei ollut se "mun juttu" kuitenkaan;)

I tried to dye some yarns with mushrooms and plants. After hours of boiling my results were dull, lame colors, so I went to my stash, took some koolaid and used them. Results were great after all but I don´t think natural dyeing is my thing. Other people do it much better, I´ve bought some yarns from other dyers.
Neuloin elämäni ensimmäiset lorna's laces sukat ja on ihan pakko hehkuttaa langan ihanuutta! Se on sileää, se on kestävän tuntuista, siinä on aivan ihanat värit ja yksi 60 g vyyhti riitti näihin sukkiin. Ohjeena käytin tämän kesän IK-lehden sukkaohjetta joissa sukat neulottiin kärjestä alkaen, ja opin uuden tavan aloittaa sukat ja taas yhden version tiimalasikantapäästä. Tähän versioon ei tullut niitä reikiä mitä yleensä jostain ilmestyy;)

On ne niin ihanat!
I knitted my very first lornas lace socks and they´re so lovely. It took only one skein of yarn and IKs summer issues pattern.

Kaikeksi ihmetyksekseni löysin postilaatikosta Vogue Knittingin uusimman numeron. Olisin nimittäin talvella halunnut jatkaa tilaustani mutta silloin ne olivat päättäneet että tilaus on päättynyt. Nyt niiden sivuilla lukee että olen lopettanut tilaukseni heinäkuussa 2007 joten mitään laskua lehdestä minulle on aivan turha lähettää. Lehti oli kyllä ihan kiva, kiitokset vaan, mutta kun sen lähettäminen ja tilauksen ylläpito tuntuu olevan niin vaikeaa niin pitäkää lehtenne.

Somehow I got new vogue knitting althought I have cancelled my subscription after I got none magazines last winter. So thanks for your gift, don´t bother to send me a bill.

Kiitokset myös Jennille ja Tellulle ja Annelle ja Tiitsalle! On kiva jatkaa blogin kirjoittamista kun tietää että lukijoitakin vielä löytyy.

11. elokuuta 2007

Jumit jumit...

Tietokoneeseeni on iskenyt jokin suunnattoman ärsyttävä jumitus joka hidastaa kaikkia toimintoja, jopa tämän tekstin kirjoittaminen pysähtelee koko ajan. Ja ikäähän tällä koneella onkin jo kaksi vuotta, onkohan se keskivertoläppärin odotettu elinikä? Niinkuin nykyajan pesukoneen oletetaan kestävän neljä vuotta jos pesee koneellisen pyykkiä viikossa...
Täytyy toivoa että hyvä tietokonevelhomme voisi tehdä tälle jotain, netinkäyttö ei huvita kun kaikki tökkii.

Uusi nalle colori huuteli hyllystä haluavansa apinasukiksi ja tässä nämä nyt ovat. Puikkoina 1,5 mm herkuleet, antiikkipuikot.

Yleensä novitan langat vain olla möllöttävät hyllyssä keinokuituineen mutta näillä oli kova tahto.

Sitten olen puolipakosta vähän ommellutkin, tytär hukkaa hattujaan ja kaupoista en ole löytänyt mitään kivoja niin piipahdimme sitten kangaskaupan kautta.
Samaan syssyyn tuli sitten tehtyä tämä hamekin.Ja joustinneuleiset lapaset ja sukat pienelle päivänsankarille.

SatuH ilahdutti minua jokin aika sitten rocking girl blogger-arvonimellä, sydämelliset kiitokset sinulle! Palaan asiaan kun tietokone lakkaa aiheuttamasta hiusten repimistä ja harmaantumista. Kiitos ja kuulemiin!

My computer is running slow and I´m getting grey hair because of it. Until it gets fixed, enjoy the pics of my resent handcrafts.

1. elokuuta 2007

Vastustaa / Resist

Kaikenlaiset asiat vastustavat, Sharp Reader lopetti toimintansa koneellani, digikamerasta kuuluu epämääräistä rahinaa sisältä, esikoisen eskarijärjestelyt mietityttävät kuin myös syksyn työjutut.
Opettelin google readerin käytön ja tykkään siitä kovasti, blogit on helppo ja nopea käydä läpi eikä toiminta töki koko ajan. Sain viimein jotain neulottuakin:


sukat stepistä
Yksinäinen apinasukka (Monkey, Knitty) syksyn uutuusnallesta odottaa vielä tosikumppania elämäänsä.

Käytin työpaikalla olevia ihmisiä hyväksi ja värjäytin lankoja, punainen kokenillilla ja siniset indigolla värjättyjä.

Tytär on kehittynyt valokuvaajana, jos hankin uuden kameran, hän saa pitää vanhan ja kuvata mielin määrin. Tämäkin kuva koirastamme on suorassa, melko hyvin kohdistettu ja melko tarkkakin. Sauruksella on nyt karvanlähtöaika, lieneekö lapinporokoirien omituisuuksia?

My blogreader stopped working, our digicamera is near it´s end, our daughter starts pre-school and I´m wondering about fall and my job which is ending then. I´ve knitted so little, just more socks and a few rows of blue cardigan.


My co-workers dyed some yarns for me, with cochenille and indigo.


Daughter is envolved as a fotographer, she took that pic of our lapponian herder Saurus and that picture is quite straight and focused. She´ll get my old camera when I have new one so she can continue practising.